هر آنچه درباره‌ی لوازم داربست باید بدانیم!!!

داربست سازه ای موقت است که کارگران از آن به عنوان پایه ای در احداث ساختمانهای بلند ، تمیزکاری خلاصه مناطق مرتفع استفاده می کنند .همچنین به تجهیزاتی گفته می شود که به منظور تسهیل نمودن کار در ارتفاعات به طور موقت در محل پروژه نصب می‌شوند. در ادامه لوازم داربست را معرفی و انواع آن را برایتان توضیح داده ایم.

انواع لوازم داربستی

لوله های داربست

لوله یکی از لوازم داربست

 

 

لوله داربستی عموماً در صنایع و سازه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و در سایزهای مختلف تولید شده که متداولترین سایز آن 1/2 1 اینچ یا همان نمره 5 می باشد. از آنجا که هیچگونه سیالی در لوله های داربستی عبورنمی کند هیچگونه آنالیز و تستی نداشته و به دلیل اینکه طریقه ساخت و تولید آن به نسبت راحت تر از بقیه لوله ها می باشد، لذا کارخانه های مختلفی آنرا تولید می کنند. از کارخانه هایی که توانایی تولید لوله های داربست را دارند می توان به کارخانه های اصفهان، قم و تهران اشاره نمود.

این لوله ها، لوله سیاه فلزی به طول 6 یا 3 متر است که از ورق سیاه (به روش نورد گرم) ساخته شده و همچنین این لوله ها دارای اتصالات مخصوص به خود هستند و معمولاً به صورت قالب و بست ساختار را تشکیل می دهند.

لوله های داربستی از جنس فولادی و گالوانیزه ساخته می شوند که خود دو مدل درزدار و بدون درز دارند. لوله های بدون درز دارای ایمنی بالاتری بوده و طبیعتاً هزینه تولید لوله بدون درز نیز بالاتر از لوله درزا دار می باشد. اما لوله های درزدار برای ساخت لوله های داربستی نیز مناسب و قابل استفاده هستند. در لوله داربستی هم از لوله های سنگین و هم از لوله های سبک می توان استفاده نمود که درباره ضخامت، طول و قطر لوله ها توضیح می دهیم.

عوامل موثر بر قیمت لوله داربستی

قیمت لوله داربستی به عوامل زیر بستگی می باشد:

جنس لوله داربستی
وزن لوله داربستی که وابسته به ضخامت و سایز لوله داربستی می باشد.
سایز لوله داربستی که تعیین کننده اندازه قطر داخلی و قطرخارجی لوله داربستی می باشد.
ضخامت لوله داربستی که متداولترین ضخامت 2 و 2.5 میلیمتر می باشد.

ابعاد لوله داربستی

قطر خارجى 48.3 ميلى متر
ضخامت ديواره 2 و 2.5 ميلى متر
طول تا ۶ متر

بست های داربست

بست یکی از لوازم داربست است

 

 

سخت ‌ترین و خطرناک ‌ترین قسمت ساخت ‌و ساز، کار در ارتفاع است. بنابراین رعایت اصولی ایمنی و استانداردهای کاری‌، مهم‌ ترین و اساسی ‌ترین مواردی هستند که به هنگام ساخت ‌و ساز در ارتفاع باید به آن توجه نمود. به همین منظور و برای کاهش ریسک سقوط، از داربست ‌های فلزی استفاده می‌ کنند. بست داربست برای اتصال لوله ‌های داربست مورد استفاده قرار می‌ گیرد و وظیفه اصلی آن، استحکام و شکل ‌دهی به سازه داربست است. این بست ‌ها معمولا از جنس داکتیل و چدن ساخته می‌ شوند و بسته به محل و نوع استفاده به چند گروه مختلف تقسیم ‌بندی می‌ گردند.

معمولا از روش ریخته‌ گری برای ساخت بست داربست فلزی استفاده می ‌شود. کارشناسان و متخصصان، همواره استانداردهای لازم و ایمنی را طی فرآیند ساخت و تولید آن رعایت می ‌کنند.‌ اما به هنگام خرید بست داربست می ‌بایست از سلامت کامل آن نیز اطمینان حاصل نمود چرا که نقش آن در ایمنی و استحکام داربست بسیار حائز اهمیت است و پیامدهای حادثه، در صورت بروز، می ‌تواند بسیار جبران ‌ناپذیر و ناگوار باشد.

انواع بست ها

  • بست دو پیچ
  • بست 4 پیچ
  • بست گردان
  • اتصال بست خارجی (External Sleeve Coupler)
  • اتصال بست خارجی (External Sleeve Coupler)
  • بست تخته گیر
  • اتصال (رابط) لوله ای

اتصالات داربست

 

اتصالات داربست

 

اتصالات داربست وظیفه وصل کردن لوله‌های مجاور هم را بر عهده دارند. در واقع، دو لوله برای اینکه در کنار یکدیگر قرار بگیرند، نیاز به ابزاری قدرتمند جهت اتصال دارند. این ابزار همان اتصالات داربست است که در مدل‌های مختلف طراحی و تولید می‌شود. اتصالات مانند لوله‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند و در طرح‌های متنوعی ساخته می‌شوند که در ادامه به تفکیک مدل‌های آن پرداخته‌ایم.
بنابراین وجود اتصال‌دهنده‌های مقاوم در داربست الزامی است و بدون وجود آن‌ها نمی‌توان سازه‌های داربستی را برپا کرد. در ضمن، تمام قطعات مربوط به داربست با مقاومت بالایی تولید می‌شوند تا بتوانند وزن‌های سنگین را تحمل کنند و در برابر عوامل آسیب‌زای خارجی تخریب نشوند. به ‌این ترتیب، اتصالات داربست بخشی از این سازه مهم به‌ حساب می‌آیند که کار اصلی آن‌ها، قفل‌کردن لوله‌ها به یکدیگر است.

  • اتصال مفصل گردان (Swivel Coupler)
  •  پین اتصال (Expanding Joint Pin)
  •  اتصال تبدیل (Reduction Coupler)
  •  اتصال کوپلر (Coupler)

پله‌های داربست

پله های داربست

 

 

داربست پله ای یا پله داربستی یکی از لوازم داربست است که با استفاده از لوله‌های داربستی ساخته می‌شود و از آن برای دسترسی موقت به ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر (گودبرداری) استفاده می‌کنند. طراحی داربست پله ای و تجهیزات آن باید بر اساس مقررات ملی ساختمانی و برخی آیین‌نامه‌های بین‌المللی مثل آیین‌نامه‌های OSHA انجام شود تا ایمنی آن تأمین شود. همچنین نصب آن نیز نیاز به یک تیم متخصص و باتجربه دارد.

ویژگی‌های داربست پله ای چیست؟
یک داربست پله ای ایمن، باید شرایط زیر را داشته باشد:

✅عرض پله‌های این داربست باید حداقل ۳۰ سانتی‌متر باشد.
✅هر دستگاه از داربست پله ای باید بین ۶ تا ۱۴ پله داشته باشد.
✅کف این پله‌ها باید در برابر لغزش مقاوم باشد.
✅در صورتی‌که تعداد دستگاه‌های راه‌پله داربستی از ۱ عدد بیشتر شود، نصب پاگرد الزامی است.

 

در نهایت جهت خرید یا استعلام قیمت لوله های داربست و دیگر اجزای داربست به سایتhttps://profilkousha.com/ پروفیل کوشا مراجعه کنید و با مدیران فروش تماس بگیرید تا شما را جهت خرید درست، بهتر و ارزان تر راهنمایی کنند.

 

مدیر سایت
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *